עיריית בת ים אישרה השבוע את תוכנית הפינוי‑בינוי הגדולה במתחם שפרבר שבדרום‑מזרח העיר, שבמסגרתה צפויות להיבנות כ־1,000 דירות חדשות, אלא שלטענת גורמים שונים, התוכנית תעמיס על האיזור הצפוף ממילא, ואף תכחיד עשרות מינים של בעלי חיים וצמחים, חלקם מוגנים.
5 צפייה בגלריה
אלה אבין במתחם שפרבר
אלה אבין במתחם שפרבר
אלה אבין במתחם שפרבר. בקרוב מגדלים
(צילום: ריאן פרויס)

"חנוק כאן"


הפרויקט אולי חשוב לתושבי בת ים ולפיתוח העיר, אולם בחודש אפריל 2023 הוגשו שמונה התנגדויות לתוכנית, בהן התנגדויות של בעלי עסקים סמוכים, ועדי בתים ודיירים שגרים ברחובות מוהליבר, קרן היסוד, ניסים בכר, אנה פרנק והרב מימון, וכן עמותות הרשומות באיזור. הוועדה קיבלה רק חלק קטן מההתנגדויות, וחלק גדול מהן למעשה פסלה על הסף בתוך זמן קצר של שימוע.
"האיזור גם ככה עמוס, ועוד מוקם בסמוך למגה-פרויקט אחר, אז בכלל חנוק כאן", אומר חבר מועצת העיר בת ים שמעון ועקנין, ששימש בעבר כמשנה לראש העירייה הנוכחי, צביקה ברוט, ומתנגד לאופי התוכנית: "עכשיו יבנו עוד מפלצות, בניינים של 35 קומות כל אחד, תוספת של עוד כ־1,000 יחידות דיור ועוד בניין משרדים. באמצע איזור מגורים תהיה תוספת של אלפי כלי רכב, אין תשתיות מסביב ואין שטח ציבורי מתאים: בתי ספר או גנים. התושבים הנוכחיים יסבלו רבות מהרבה בחינות. כל האווירה בשכונה תשתנה. לא ייתכן שיאשרו אסון כזה על שכונת דרום‑מזרח בבת ים. אני לא נגד התחדשות עירונית, אבל בצפיפות כזו ובלי תשתיות, אני לא יודע איך יצליחו לעשות את זה".

5 צפייה בגלריה
מתחם שפרבר. בטון במקום טבע
מתחם שפרבר. בטון במקום טבע
מתחם שפרבר. בטון במקום טבע
(צילום: ריאן פרויס)

"רצח של החיות"


טענות נוספות שהועלו בהתנגדויות התייחסו גם הן להשפעות הסביבתיות שתהיה לתוספת הבינוי והציפוף במתחם. תושב השכונה, יהודה שקד, אף כתב זאת בהתנגדותו: "עצים יושמדו והמוני בעלי חיים ימותו, וייגרם האסון האקולוגי הגדול ביותר שהיה בבת ים אי פעם", אך גם התנגדות זו נדחתה, כאשר מהנדסת העיר, מיכל מאיר, ציינה כי "התוכנית אכן מצופפת את השכונה, אך לא באופן שאינו מידתי. לא זו בלבד שהיא מוסיפה שני דונם של שטח פתוח בבעלות ציבורית, היא גם מוסיפה 0.9 דונם עבור מבני ציבור".
המתנגדת המובילה, יו"ר עמותת "נח ‑ התאחדות ישראלית של ארגונים להגנת בעלי חיים", אלה אבין, טענה לפגיעה בלתי הפיכה בבעלי החיים הרבים החיים בתא השטח: "אנחנו עמותה, ועמותת בת ים אוהבת חיות היא חלק מאיתנו. כבר שנתיים מקדמים מיזם של הגנה על בעלי החיים במתחם שפרבר, כי אם יגיע קבלן ראשון לשטח, זו לא רק התעללות בבעלי החיים, ולמרות שאלה בעלי חיים מוגנים – זה למעשה רצח של כל החיות בשטח: ימותו עשרות קיפודים, לטאות, חתולים, זיקיות, שועלים, עטלפים, נמיות ועוד הרבה חיות, וכמובן צמחים נדירים".

5 צפייה בגלריה
קיפוד, לטאה ועטלף במתחם שפרבר
קיפוד, לטאה ועטלף במתחם שפרבר
קיפוד, לטאה ועטלף במתחם שפרבר
(צילומים: פרטי, החברה להגנת הטבע)

לדבריה, החלטת חברי הוועדה "ממשיכה את רמת האטימות שלהם לסבלם של בעלי החיים. למעשה, חברי הוועדה גזרו את דינן למוות למען בצע כסף של היזמים. מדובר בשכונה יפה, עם צמחייה עשירה ומגוונת המשמשת בית לחתולי הקהילה, וזאת לצד זיקיות, עטלפים, לטאות, קיפודים, נמיות ועוד חיות בר מוגנות בחוק צער בעלי חיים ובחוק להגנת חיות בר".

קראו גם:

"הוועדה לא טרחה אפילו להקשיב לטענות של עמותת נח למען בעלי חיים, שמהווה ארגון בעל מעמד סטטוטורי שניתן לה על ידי ממשלת ישראל. צר לנו שחברי הוועדה המחוזית אטומים וחסרי כל נכונות להבטיח שבעלי החיים לא ייפגעו במהלך של הריסת השכונה. נמשיך לחשוף את האמת לציבור ולהילחם נגד התעללות בבעלי חיים למען בצע כסף.
"אני מאמינה שלוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אין רחמים כלפי בעלי החיים. הוועדה דחתה התנגדויות של התושבים שביקשו לשמור על בעלי החיים השקופים, ומה שיקרה בפועל - בשטח ייכרתו 246 עצים תוך התעלמות מוחלטת מעונת הקינון ומבעלי החיים במתחם. ניסינו לקדם שהשינוי יגיע מהרגולטור, כי זו עלות משנית מאוד לפנות את בעלי החיים והעצים מהמקום על ידי אנשי מקצוע, אבל דחו את הכל על הסף. תושבי השכונה צריכים לקום עכשיו ולדרוש את הצלת בעלי החיים – זה האוויר לנשימה האחרון שלהם".

5 צפייה בגלריה
"ייכרתו 246 עצים". אלה אבין
"ייכרתו 246 עצים". אלה אבין
"ייכרתו 246 עצים". אלה אבין
(צילום: ריאן פרויס)

"צמצום יחידות הדיור"


לגבי בקשתה של אבין להזמין אנשי מקצוע ניטרליים, כמו אגרונום, אקולוג, בוטנאי, ביולוג, צפר, זואולוג או אדריכל נוף, כדי לבצע סקר תשתיות טבעיות וסקר בעלי חיים ולפנותם בהתאם, הנימוק של הוועדה המחוזית לדחיית ההתנגדות היה: "התוכנית כוללת נספח סביבתי וסקר עצים. בהתחדשות עירונית, להבדיל מתכנון על שטחים פתוחים, לא נדרשת עבודה של מומחים כאמור, היות שמדובר בשטחים שהינם שטחים לפיתוח לפי תמ"א 35, ואין סבירות גבוהה להימצאותם של מינים נדירים בלב מרקם עירוני".

5 צפייה בגלריה
מתחם שפרבר
מתחם שפרבר
מתחם שפרבר
(צילום מסך )

תגובת עיריית בת ים


"תוכנית שפרבר היא תוכנית שיזמה העירייה בתקופת הנהלת העיר הקודמת, בראשות יוסי בכר, בשנת 2015. התוכנית קודמה במסלול רשויות, כלומר ביוזמתה של הרשות המקומית. היא כללה אז, בעידוד העירייה, 1,061 יחידות דיור (נכון לאישור שהתקבל ב־2018). לאחר כניסתה של הנהלת העיר הנוכחית בשנת 2019, כבר לא ניתן היה לבטל את התוכנית, אך הנהלת העיר החדשה הינחתה את אגף ההנדסה לבחון אפשרות לשינוי דרמטי, כך שיקוצצו מספר יחידות הדיור, וכן יתווספו תוספות משמעותיות לטובת השכונה, לרבות שטחים ירוקים נוספים.
לאחר מאבק של שנתיים, הצליחו לצמצם את מספר יחידות הדיור מהתוכנית המקורית, ולהפחית למעלה מ־60 יחידות דיור - המקסימום האפשרי באותה העת. במקביל, מקודמות כיום שורת תוכניות נוספות שיזמה הנהלת העיר הקודמת, בראשות לחיאני ובכר, אך גם שם אגף ההנדסה פועל לצמצום משמעותי של יחידות הדיור, והוספת תמורות משמעותיות לציבור הדיירים ולתושבי העיר כפי שנעשה בערים אחרות כמו תל-אביב, חולון או ראשון לציון".