ברכות, מר צביקה ברוט, לרגל זכייתך בקדנציה נוספת על כס ראש העיר. אלא שבוודאי כבר הבנת עד עכשיו שחמש שנים נראות כמו הרבה זמן – אבל יש הרבה מה לעשות ואי אפשר לנוח על זרי הדפנה. בבת ים עדיין קיימות בעיות הקשורות להזנחה רבת שנים ובאינספור נושאים. אך אל דאגה - "מיינט בת ים" כבר סימן עבורך את הבולטות והאקוטיות ביותר, שמחכות לטיפולך בתקופה הקרובה. בהצלחה
7 צפייה בגלריה
צביקה ברוט בליל הבחירות 2024
צביקה ברוט בליל הבחירות 2024
צביקה ברוט בליל הבחירות 2024
( צילום: עוז שכטר)

למגר את הפשיעה


הבעיה: כמעט אין שבוע בלי אירוע חבלני בבת ים, או שברגע האחרון המשטרה מאתרת מטען מתחת לאיזה רכב של דמות מוכרת, או רימון רסס המונח בכניסה לביתו. בחלק מהמקרים אזרחים תמימים נקלעו לאירועי חיסול וירי ומשלמים על כך בחייהם. בעיר אף נמצאו אינספור מעבדות סמים בשנה האחרונה והפושעים סימנו אותה כמוקד נוח לעשות לעסקיהם.
בחופי הים אי אפשר להשתזף בשקט מפחד שנידרס על ידי סוסים שהרוכבים עליהם מגיעים מכיוון יפו. כמו כן בת ים ממוקמת היום בין הערים שבהם עבירות הרכוש מהגבוהות ביותר בישראל – ביניהן שוד, התפרצויות לדירות ובתי עסק, גניבות רכב על חלקיו, הצתה, כייסות ועוד.

7 צפייה בגלריה
זירת רצח בבת ים, ארכיון
זירת רצח בבת ים, ארכיון
העבריינים לא מורתעים. זירת ירי בבת ים
(נדב אבס)

הפתרון: בשבוע שעבר התכנסה צמרת המשטרה כולה בתחנת משטרת בת ים בשביל לדון בדיוק בדברים אלו. עם זאת, ראש העיר הוא זה שאחראי בסופו של דבר ובאופן אישי על הסדר והביטחון, אם זה בזכות הצבת פקחים, פיזור מצלמות אבטחה, יחידות סיור עירוניות, מתנדבים ועוד – וכתוצאה, למתג את בת ים כמקום בטוח ולכל המשפחה.

קראו גם:

למגן לפני שיהיה מאוחר


הבעיה: מאז תחילת המלחמה, "מיינט בת ים" סקר עשרות בתי ספר, גני ילדים ושכונות שלמות שאין להם לאן לברוח או להתמגן בשעת אזעקה. בשכונות מסוימות אין כלל מקלט ציבורי אשר נגיש בשתי דקות, כאשר גם במרבית הבתים על הדיירים לרוץ למטה כארבע קומות (כמובן אסור להשתמש במעלית, ובהרבה מבנים היא ממילא לא קיימת) ואז לחצות כמה כבישים כדי להגיע למקלט ציבורי – דבר שבטח שלא אפשרי לאוכלוסיה גדולה של קשישים בעיר.

7 צפייה בגלריה
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים. אין ממד"ים
(צילום: קובי קואנקס)

באשר לבתי ספר וגני ילדים – חלק נותרו ריקים ולא נפתחו מחדש מתחילת המלחמה, ובחלק הילדים מפוצלים כי בממ"ד הבית-ספרי אין מקום לכולם, ובאחרים החלה הכשרת מקלטים – אבל הם עדיין מעטים מדי.
הפתרון: יש להקדיש את השנה הקרובה לשנת הביטחון והבטיחות, כך שכל תושב בעיר ירגיש שהעיר מגוננת עליו בשעת מלחמה, שיש לו לאן להסתתר ולהרגיש בטוח. אסור שתושבים יפחדו בסביבת מגוריהם, ועל העירייה לגבות את הילדים בגנים ובבתי הספר עם ממ"דים ראויים לכל התלמידים והמורים. יש לשים זאת כמטרה, ולא רק כעוד סעיף בתוכניות העבודה.

לעצור את ההגירה השלילית


הבעיה: העיר בת ים סובלת מהגירה שלילית מאוד קשה, וכ-3,000 צעירים עוזבים את העיר בכל שנה. הסיבות לכך נובעות בעיקר מחוסר תעסוקה, היעדר מקומות בילוי לצעירים, אי-הפעלת תחבורה ציבורית בשישבת לכיוון תל אביב. כיום בת ים נחשבת לעיר עם הכי הרבה קשישים בארץ – מה שעוד יותר מרחיק את הצעירים.

7 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בשבת בכפר סבא?
תחבורה ציבורית בשבת בכפר סבא?
תחבורה ציבורית בשבת?
(צילום: עיריית תל אביב יפו)

הפתרון: בת ים צריכה למתג את עצמה מחדש, לפתח מקומות תעסוקה ובילוי לדור החדש של הצעירים, למשוך חברות היי-טק גדולות, עסקי ענק כמו בנקים וחברות ביטוח, להשקיע בתרבות, בקולינריה, באמנות ובהפיכת הערים לאולטרה-מודרניות מבחינת תשתיות ושירותים. בשביל זה צריך שינוי, וחשיבה מחוץ לקופסה.


יותר מדי דרי רחוב


הבעיה: מרכז העיר מוצף בדרי רחוב הישנים על ספסלים ציבוריים, מתחת לבתי עסק, מרכז כיכרות ועתה בעונת החורף – קופאים מתחת לשמיכה פיקה בודדת. ברוט כבר נטע בעבר את הביטוי: "דרי רחוב – לא בבת ים", תוך שניסה בשיתוף השיטור העירוני, אגף שפ"ע וצוותי הפיקוח והרווחה לאסור שכיבה על ספסלים עירוניים במרחב הציבורי.
בנוסף, היו מקרים של החרמת רכוש של אותם דרי רחוב. אלא שהאגודה לזכויות האזרח הגישה עתירה בנושא זה, וברוט עצר את תוכניותיו. נכון להיום, תופעת דרי הרחוב עדיין שכיחה בבת ים, חלקם משתמש בחומרים ובסמים מסוכנים, ריח השתן עדיין מטריד את בעלי בתי העסק הסמוכים והבעיה עדיין ניכרת לעין.

7 צפייה בגלריה
דייר רחוב. אילוסטרציה
דייר רחוב. אילוסטרציה
דרושה תוכנית שיקום. דייר רחוב, אילוסטרציה
(שאטרסטוק)

הפתרון: שירותי הרווחה צריכים למצוא פתרון מושכל ויעיל לשכן את דרי הרחוב במקום מוסדר וייעודי, ובעיקר לדאוג לשיקומם והחזרת אנשים אלה למעגל העבודה, הפרנסה והחיים בכלל.

שמש - בעיה בוערת


הבעיה: חלק גדול מן השטחים העירוניים המרכזיים ביותר בבת ים (הטיילת למשל) חשופים לשמש הקופחת בימי הקיץ החמים, ובנוסף הרבה תחנות אוטובוס אינן מקורות. אחד הפתרונות הוא הצללה מלאכותית או טבעית (עצים). כידוע, הצל הטבעי חוסך בהרבה אנרגיית קירור נדרשת, מה גם שמביא פינות ירק חמודות בתוך העיר, לצד אוויר נקי ובריא יותר לנשימה.

7 צפייה בגלריה
 טיילת בת ים. דרוש צל
 טיילת בת ים. דרוש צל
טיילת בת ים. דרוש צל
(צילום: ריאן)

הפתרון: בבת ים הכינו תוכניות שונות כאלו ואחרות על מנת לייצר "מסלולי צל" במקומות ציבוריים, כולל התקנת סככות גדולות יותר בתחנות האוטובוסים וגם כמובן נטיעת עצים. העירייה צריכה להבין כי איכות הסביבה והגנת האקלים הן האג'נדה החדשה של הדור הצעיר, ואם יצליחו כי כל תושב ינטע ולו עץ אחד בלבד – אפשר בקלות יהיה למתג אותן כערים הירוקות ביותר בישראל.

לזרז פינוי בינוי


הבעיה: בבת ים יש תכנונים רבים להסבת שטחי מגורים ובתי רכבת ישנים לבניינים מפוארים. כיום, תהליך החתימות המרובות ואישורי תוכניות הבנייה העירוניות כל כך איטיים ומסובכים, כך שאם ממש ברגע זה יחתום ראש העיר על מיזם חדש – במקרה הטוב, הבנייה תתחיל רק בעוד חמש שנים, כלומר בקדנציה הבאה שלו או של מחליפו .
סיבה נוספת לזרז זאת, היא שהרוב המוחלט של הבתים בעיר מאוד ישנים - חלקם בני שבעים שנה ויותר, ותשתיות בניינים אלו לא מיועדות לרעידות אדמה, תזוזות קרקע ובטח שנבנו גם ללא ממ"ד מותאם לתקופת מלחמה. בניינים אלו חלף זמנם - ומזמן.

7 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי בבת ים
פרויקט פינוי בינוי בבת ים
לוקח יותר מדי זמן. פרויקט פינוי בינוי בבת ים, ארכיון
(דנה קופל)

הפתרון: יש לזרז תהליכי אישורי בנייה עירוניים, תוכניות פינוי בינוי, ולהתאים שכונות שלמות ברמת המאקרו למאה ה-21. לא רק ליצור בניינים יפים ומרשימים עם מקומות חנייה, אלא גם תשתיות שמלוות אותם, כמו כבישים רחבים, פארקים ירוקים, מערכות חינוך, בריאות ותרבות נלוות. ראש העיר צריך לראות את כל התמונה, וכיצד הוא רוצה שתראה העיר שלו – גם עוד 50 ואפילו 100 שנה קדימה.