הריאיון עם שלומי לחיאני מתחיל בלחישות. יממה קודם לכן פתח לחיאני (58), מי שהיה ראש עיריית בת ים בין 2003 ל-2014, רשמית את קמפיין הבחירות שלו. שם, בשירה רמה, הוא איבד את קולו, אבל ייתכן שהרוויח מחדש קולות של תושבים שיתורגמו בקרוב לפתקים בקלפי.
9 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני. "מגה סלב" בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
זה לא סוד שלחיאני נחשב לאחד האנשים האהובים בבת ים, "מגה-סלב" שלא יכול ללכת ברחוב בלי שייעצר בלי הרף לחיבוקים ובקשות סלפי. האם זה מספיק כדי למחוק את העובדה שהקדנציה האחרונה שלו כראש עיריית בת ים הסתיימה בהשעיה לאחר הגשת כתב אישום, משפט שנגמר בהסדר טיעון בגין הפרת אמונים, וגזר דין של שמונה חודשי מאסר (מתוכם ריצה חמישה) ושבע שנות קלון?
לבחירות המקומיות 2023 מגיע לחיאני כשהוא מצויד לא רק בכריזמה אלא גם בהרבה תכניות שנועדו לדבריו לפתור את הבעיות בעיר. איך הוא מתכוון לעשות את זה? בראיון מיוחד ל"מיינט בת ים" הוא עונה על הכל, ומכריז: "ב-1 בנובמבר אהיה ראש העיר עוד פעם".

קראו גם:

הבעיות המטרידות: "הגירה שלילית והיעדר ביטחון"


לחיאני בטוח שהנושא שהכי מטריד את הבת ימים בימים אלה הוא הביטחון האישי. "לתושבים חשוב שיוכלו להסתובב איפה שהם רוצים בביטחון ובנחת. שלא יפחדו ללכת בטיילת, שלא יפחדו מהטרדות. שירגישו שבת ים זה הבית שלהם".
מה עוד חשוב לתושבים לדעתך?
"צריך להחזיר את האופציה לדיור נורמטיבי. עם ממ"דים, עם חניות, עם מקלטים. אנחנו חיים בעידן של מלחמות, בעידן של טילים, בעידן של רעידות אדמה, ואנשים בלי ממ"דים זה משהו שהוא לא נתפס בכלל".
אתה לא יכול להתעלם מזה שבעיר דווקא יש תוכניות פיתוח. פינוי בינוי, בניינים חדשים שנבנים.
"לא, לא, לא. אתן לך סטטיסטיקה: בשנתיים האחרונות של יוסי (בכר, ראש העירייה שהחליף את לחיאני בתפקידו א.ר.ג) היו 1,250 תכניות תמ"א. בארבע שנים האחרונות של צביקה (ברוט, ראש העירייה הנוכחי א.ר.ג) יש מאתיים ומשהו".
נניח שזה נכון, למה לדעתך זה קורה?
"לדעתי צביקה ברוט פחות מעודד תמ"א".
אז איך אתה מסביר את מה שאנחנו רואים בשטח, תוכנית הענק "שער יוספטל" למשל?
"הכל זה תוכניות ישנות. זה דברים שהוא לא יכול היה לעצור. אנשים צריכים להבין שאיך שייגמרו הבחירות הם יראו עצירה מוחלטת. כמו שעשו בצפון העיר, שם הקפיאו את כל האפשרות לעשות תמ"א. גם פינוי בינוי אין".

9 צפייה בגלריה
אירוע פתיחת הקמפיין של לחיאני
אירוע פתיחת הקמפיין של לחיאני
אירוע פתיחת הקמפיין של לחיאני
(צילום: באדיבות מטה הקמפיין)

איך דואגים שלתושבים גם יהיו תשתיות מתאימות, חנייה, בלי פקקים מטורפים?
"אני רוצה רק להגיד לך משהו כזה: שישה גני ילדים נסגרו במערכת החינוך של בת ים. לפני 20-30 שנה היו 40 אלף ילדים, היום יש פחות מ-15 אלף. אנחנו ערוכים לקלוט עוד 25 אלף ילדים. כמעט כל ילד שגומר ללמוד פה בבת ים עוזב את העיר".
אתה מתכוון לנתון של ההגירה השלילית בבת ים?
"כן, הכי גרוע במדינה. אנשים לא נשארים במקום שאין להם איכות חיים, אין מה לעשות. אני חושב שבת ימים רוצים שתהיה להם עיר נקייה. בלי פקקים, בלי עכברושים בכל פינה, ואני חושב שהם רוצים ראש עיר שלא יושב רוב הזמן בלשכה וכותב להם בפייסבוק. הם רוצים ראש עיר שהם יכולים לפגוש יותר ברחוב, במכולת, בים בטיילת ולשטוח בפניו את מה שהם חושבים".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה:


באשר לאמירה כי ברוט נמצא רוב הזמן בלשכתו ומתקשר עם התושבים בפייסבוק, נמסר מהעירייה: "לאחר שלחיאני הורשע בשלוש עבירות שונות של הפרת אמונים, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר להנהלת העיר שהביאה ניהול מקצועי, שקיפות וניקיון כפיים. כיום יש ניהול מקצועי של גורמי מקצוע בלבד, וכך יהיה גם בקדנציה הבאה".
בתגובה לטענה על צמצום תוכניות התמ"א נמסר מהעירייה: "כרגיל, מדובר במספרים שלא היו ולא נבראו. בת-ים הוכתרה רק לאחרונה כמקום הראשון בארץ במספר תוכניות להתחדשות עירונית. הכול נעשה ביושר, בשקיפות, ללא קומבינות ומתוך כוונה להגן על האינטרס של בעלי הדירות - ולא על בעלי האינטרסים. כך נמשיך לעשות גם בקדנציה הבאה, ולקדם כמה שיותר תוכניות כאלה". : "כרגיל, מדובר במספרים שלא היו ולא נבראו. בת-ים הוכתרה רק לאחרונה כמקום הראשון בארץ במספר תוכניות להתחדשות עירונית. הכול נעשה ביושר, בשקיפות, ללא קומבינות ומתוך כוונה להגן על האינטרס של בעלי הדירות - ולא על בעלי האינטרסים. כך נמשיך לעשות גם בקדנציה הבאה, ולקדם כמה שיותר תוכניות כאלה".
9 צפייה בגלריה
צביקה ברוט
צביקה ברוט
צביקה ברוט. תוכניות ארוכות טווח
(צילום: שאול גולן)

באשר לטענה כי אם ברוט ייבחר ייעצרו תוכניות התחדשות רבות כמו בצפון העיר: "הנהלת העיר אינה מתנגדת להתחדשות עירונית. בשום מקום לא נעצרה שום תכנית, אלא רק הועברה לתכנון מחדש כדי לוודא שבתוכנית לא יהיו מעורבים גורמים פליליים או אינטרסים שונים. התוכניות ייצאו אל הפועל במהירות ובצורה נקייה ושקופה שתשמור על ערך הדירות של התושבים".
באשר לביקורת של לחיאני על מצב החינוך בעיר וההגירה השלילית, נמסר: "הדברים שאמר אינם נכונים. מדי שנה בחמש השנים האחרונות נפתחים 6-7 גני ילדים - מספר שיא של כל הזמנים. מספר הצעירים שעוברים לבת-ים עלה מאז שהעירייה החלה לפעול במקצועיות, בשקיפות ובניקיון כפיים".

הביטחון בעיר: "תחנת המשטרה בטיילת - בדיחה"


לחיאני מגיע עם הרבה תוכניות לדבריו, אבל לא ניתן להתעלם גם מתוכניותיו של ראש העירייה הנוכחי לשיפור בטחון העיר, פיתוח, חינוך וניקיון, וכאלו לא חסרות.
במה התוכניות שלך שונות?
"לתוכניות של ברוט אין לדעתי אחיזה במציאות. לדוגמא, הוא עשה תכנית לביטחון, אז הוא עשה תחנת משטרה ושם אותה בטיילת. אבל התחנה הזו ריקה. הוא אמר שתיפתח ביולי, אחרי זה אמר שתיפתח בקיץ, אחרי זה באוגוסט, אחרי זה בספטמבר. ראש עיר צריך להוציא דברים מהכוח אל הפועל. הוא לא יכול רק לדבר על הפתרונות ולהציג סרטונים. הוא צריך לממש את הפתרון".
התוכניות שלו הן ארוכות טווח, אי אפשר לשנות דברים מהיום למחר, במה אתה שונה?
"ניקיון זה מהיום להיום. כי ניקיון אני בעצמי נמצא בחוץ. עכברים זה מהיום להיום. תמ"אות התחייבתי תוך 14 חודש לאשר כל תוכנית. ביטחון זה מהיום להיום. תחנת המשטרה הזאת, הבדיחה הזו לא תישאר. אנחנו נטפל ונעשה את זה כמו שצריך".
על פי חשיפה של מיינט בת ים לאחרונה – החוף הוורוד שהיה אחד המקומות המצליחים בעיר נסגר לאחר שככל הנראה קיבל חסות של גורמים עבריינים.
מכיר את התופעה?
"לא, אבל אני יכול להגיד לך שתמיד הייתי ראש עיר קשוח ודאגתי לסדר ולניקיון בעיר שלי".
אם תבחר, תטפל בתופעה? תתמודד עם הגורמים העבריינים?
"ברור. כל מה שקשור לביטחון, לבטיחות לאנשים ולניהול תקין, שם ימצאו אותי".
יש לך תוכנית קונקרטית?
"בוודאי יש לי את תוכנית דובאי. מסודרת".

9 צפייה בגלריה
בת ים תהיה כמו דובאי?
בת ים תהיה כמו דובאי?
בת ים תהיה כמו דובאי?
(צילום המחשה: canva)

כאן מציג לחיאני את אחת התוכניות המרכזיות שהוא מתכנן לייבא לבת ים: "אנחנו נעשה מצלמות כמו בדובאי. מצלמות של בינה מלאכותית. תוך דקה לאחר שקורה אירוע יגיעו לכל מקום בבת ים שני אופנועים, נייצר ביטחון. נרשת במצלמות האלה את כל האזורים הציבוריים". בנוסף הוא מתכוון להפנות יותר תקציבים לנושא הביטחון: "לי הייתה משטרה עירונית עם 37 אנשים, עכשיו יש 6. אי אפשר לדאוג לביטחון כך".
על הטענה כי לתוכנית הביטחון של ברוט "אין אחיזה במציאות", נמסר מהעירייה: "מביך שמי שהיה פעם ראש עיר לא מכיר את הנתונים. יש בעיר מאות מצלמות ביטחון לעומת אפס מצלמות בתקופתו. בנוסף יש היום יותר שוטרים בעיר מאשר בתקופתו. הזוי לחשוב שאדם שהורשע וישב במאסר ישמור עלינו מפני עבריינים".

יוקר המחייה: "נאמץ את המודל של וינה"


תוכנית נוספת שלחיאני מתכוון להביא לצורך פתרון בעיית הדיור ויוקר המחייה היא מודל וינה. "בערך 20 אחוז מהדירות בווינה שייכות לחברה העירונית של העירייה. היא לא מוכרת אותן אף פעם אלא נותנת אותם לזוגות צעירים למשך עשר שנים בשכר דירה של כ-2,000 שקל. ככה הם מתבססים, ואחרי שהתבססו בעיר, ויש להם ילדים אז הם כבר קונים דירות. יותר קל להם, כי רק השנים הראשונות הן קשוחות. את המודל הזה אני רוצה ליישם גם בבת ים".
דובאי, וינה וגם נורבגיה מהווה השראה בחזון הלחיאני. "אני בא מלא רעיונות כרימון", הוא מחייך ומסביר: "בקטע של החשמל אנחנו הולכים לעשות משהו מדהים. סולארי, שבשבות ותחנות אגירה. נעשה כמובן עמדות טעינה חשמליות. זה הגיוני שבבת ים כמעו ואין עמדות טעינה לרכב חשמלי? בעידן שלנו להיות בלי תחנות טעינה זה כמו להיות במאה ה-19".

הכתם שדבק בו: "אני מסתכל קדימה"


הוא אולי מלא רעיונות, אבל בהתמודדות הנוכחית בונה לחיאני לא מעט על אהבת הקהל הבת ימי, והדמות הנוסטלגית שיצר לעצמו: "השריף" שהגיע והציל את העיר. אבל, יש תמונה אחת שתושבי בת ים מתקשים לשכוח. אותו בוקר מוקדם בדצמבר 2009 שבו כל מהדורות החדשות נפתחו בתמונתו של ראש העירייה האהוב נעצר ע"י שוטרים שהגיעו לביתו.

9 צפייה בגלריה
לחיאני בדרך למעצר. "מה שקרה אתמול לא מעניין"
לחיאני בדרך למעצר. "מה שקרה אתמול לא מעניין"
לחיאני בדרך למעצר. "מה שקרה אתמול לא מעניין"
(צילום: גיל נחושתן)

איך מוחקים את התמונה הזו מהזיכרון של התושבים?
"מסתכלים קדימה. מה שקרה אתמול לא מעניין. זה שלפני 20 שנה קיבלתי הלוואות ששמו אותי במצב של ניגוד עניינים זה משהו שהוא מאחורינו כבר. מה שחשוב זה שבכסף ציבורי מעולם לא נגעתי. כסף ציבורי הוא קדוש. דאגתי לתושבי בת ים מהבוקר עד הלילה. לקחתי את בת ים מנקודה א' ושמתי אותה בנקודה ט' אפילו לא ג' או ב'. עכשיו, הציבור צריך לבחור אם הוא רוצה שאחזור לנהל את העניינים ולקחת את העיר קדימה או להמשיך עם הקיים".
גם את ברוט אנשים בעיר אוהבים, איך אתה מתכוון לנצח אותו?
"אני חושב שברוט סיפר לאנשים בבת ים סיפור. הוא מספר שהוא קיבל עיר בפשיטת רגל עם גרעון והוא הציל אותה. עובדתית הוא קיבל עיר עם 250 מיליון שקל בקופה. הוא קיבל עיר שמתפקדת פיקס".
זה המקום להסביר, שבאותם ימים (קדנציית לחיאני ולאחריה יוסי בכר) הגישה עיריית בת ים עתירה לבג"ץ בטענה לקיפוח כלכלי של העיר, מה שהוביל להחלטה על איחוד בת ים עם תל אביב. "באנו למשרד הפנים ואמרנו להם: לא יכול להיות מצב שכל משרדי הממשלה בת"א. אין לכם שום משרד בבת ים ואנחנו לא נהנים מהארנונות האלה", מסביר לחיאני. יש לציין שההחלטה על האיחוד בוטלה בנובמבר 2021.
היית בעד האיחוד?
"לא היינו בעד. אמרנו למשרד הפנים שאנחנו לא מפחדים מכלום. מה שאתם רוצים לעשות תעשו. אנחנו רוצים לקבל כסף כמו שמגיע לנו. אז הלכנו לבג"ץ, ועשינו מהלך שבסופו של דבר קיבל בכר 200 מיליון שקל, בתנאי שיהיה לו חשב מלווה לארבע שנים מ-2017 ועד 2022. צביקה ברוט בא ב-2019 ושיחק אותה כאילו זה מהלך שלו".
יוסי בכר היה האיש שלך ואפילו מונה במקומך לראש העיר. עכשיו הוא מתמודד מולך לתפקיד. נראה בקרוב איחוד?
"נכון לכרגע לא. יוסי הצהיר שהוא מתמודד עד הסוף. ואני מכבד את זה. כל מי שירצה להצטרף אליי אני אשמח מאוד".

9 צפייה בגלריה
יוסי בכר
יוסי בכר
יוסי בכר. "מאמין ביכולות שלי"
(צילום: סטודיו ברדוגו)

יוסי בכר מסר בתגובה: "אני לא מתכוון להתאחד עם אף אחד כרגע, אני מאמין ביכולות שלי ומרגיש את האהבה של הציבור אליי וחושב שאני יכול להגיע להנהגה שוב. אני מניח שיהיה סיבוב שני ואני מאמין שאקח בו חלק ואז המתמודדים יצטרכו לקחת החלטות שלעיתים קשות עבורם ולכן מוקדם לדעת. צריך להזכיר שקטי פיאסצקי מתמודדת אף היא לראשות העיר וכאשה יש לה קהל נשי לא מבוטל. אני מאמין שאצליח ואין לי צורך להתחבר עם אף אחד".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "לחיאני מטעה את הציבור. פעם הוא אומר שהשאיר קופה עם 150 מיליון, פעם 250 מיליון. כפי שכולם יודעים, וניתן בקלות לבדוק בגוגל, האמת היא שהנהלת העיר הנוכחית קיבלה מלחיאני עירייה בפשיטת רגל, עם שחיתות שלטונית, עם הגירעון הגדול ביותר אי פעם, עם חשב מלווה מטעם המדינה, ועם החלטה הזויה (שלחיאני תמך בה) לחבר את בת ים ליפו. כיום, כפי שמופיע בפרסים רבים שקיבלו ראש העיר והצוות המקצועי, הגירעון חוסל לראשונה אי פעם, החשב המלווה בוטל, והממשלה ביטלה את החיבור ליפו. משרד האוצר אומר כי בת ים עברה תחת צביקה ברוט מהפך כלכלי, ובכוונתנו לוודא שההישגים הללו יישמרו ולא ניתן לאף אחד להחזיר שוב את העיר לאחור".

החיים אחרי הכלא - עסקי נפט וטיולים


עשר שנים לחיאני היה רחוק מהמערכת הפוליטית המקומית, באופן רשמי. חלק מאותו פרק זמן התנהל משפטו, וחמישה חודשים ריצה עונש מאסר בכלא חרמון.

9 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
לחיאני השבוע. "הלוואות שמו אותי במצב של ניגוד עניינים, אבל בכסף ציבורי מעולם לא נגעתי"
(צילום: קובי קואנקס)

מה עשית לאחר מכן?
"חצי מהזמן טיילתי. מאנטרקטיקה ועד ניו זילנד. מפיליפינים ואז סינגפור. ועשיתי קצת עסקים".
איזה עסקים?
"נפט. היו לי עסקים גם בריגה בתחום של מכרות, ובארץ עשינו חברה שמתעסק בסולארי בהפחתת פחמן, חוץ מזה נהייתי סבא. ואף פעם לא עזבתי את בת ים, אני מת על בת ים".
הכי חשוב שהפכת לסבא, לא?
"כן, אבל אסור לי לדבר על זה", הוא צוחק. "נהייתי סבא ואני סבא, לא זמין כמו קודם אבל עדיין סבא שנהנה מאוד מלהיות סבא, זה באמת הדבר הכי חשוב שקרה לי".

9 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
לחיאני. "בסוף בסוף בסוף, אני בת ימי בן בת ימי"
(צילום: קובי קואנקס)

נשמע שעשית חיים, אז למה החלטת לחזור לפוליטיקה המקומית?
"כי בסוף בסוף בסוף אני בת ימי בן בת ימי. אני מסתכל ורואה איך העיר שבניתי אותה בעמל רב, ומספרים לי שהיא מתעוררת, אבל אני מרגיש שהיא מתפוררת, ואני לא אתן לאף אחד לפורר אותה. אני רוצה לשים אותה שוב על המסילה, לייצר לה ביטחון לתת אופק".
השסע שנוצר במדינה, הרפורמה המשפטית, הפילוג הזה שחלחל גם לבת ים, איך אתה מתכוון לפתור את זה?
"בתור ראש עיר, התכלית שלי מעבר לניהול השוטף שלה, הייתה בניית קהילה. הייתי 12 שנה ראש עיר, ומעולם לא היו בעיות חרדים, דת, דאגנו לעולים, דאגנו לחרדים, דאגנו לכל הציבורים. הסתכלנו על הכל כמו על פסיפס. היופי שלנו בבת ים הוא בגיוון שלנו. את זה אני מתכוון להחזיר".
מה עמדתך על תחבורה ציבורית בשבת?
"אני מאמין שהכל צריך להיעשות מתוך שיח בונה, שכל אחד רואה מה הצרכים של השני. לא נהיה בני ברק וגם לא תל אביב. אנחנו בת ים. נשב, נדבר ונחליט יחד כדמוקרטיה. אנחנו לא דיקטטורה".
אז אתה לא פוסל לחלוטין תחבורה ציבורית מסוימת בשבת?
"נקיים שיח עמוק ומעמיק, ונגיע למשהו שכל התושבים רוצים".
לסיום, אם היית יכול לתת כותרת לכתבה הזו, איזה כותרת היית רוצה שתהיה לה?
"אני חוזר הביתה".

9 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים "פועלים בשקיפות"
(צילום: קובי קואנקס)

עיריית בת ים: "פועלים בשקיפות, במקצועיות ובניקיון כפיים"


מעיריית בת ים נמסר: "לחיאני השאיר עיר עם שחיתות, שירותים נמוכים לתושב וללא אירועי תרבות ראויים. היום יש מהפכה בפארקים ובגינות, חוג חינם לכל ילד, פסטיבל המזרקות הגדול, פסטיבלי חוף עם האומנים הכי יקרים, מערכת חינוך בשיא של כל הזמנים, השקעה רבה בשכונות, ללא גירעון וללא איחוד עם יפו שלחיאני קידם.
"אנחנו שמחים שגם לחיאני ומשפחתו נהנו מאירועי הקיץ שלנו, ונשמח להזמין אותם גם בחמש השנים הבאות לכל האירועים הרבים שנעשה".